Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/vhosts/marcommatters.nl/public_html/plugins/system/gantry/gantry.php on line 406
Blog | Marcom Matters - Marcom Matters

Klanten zijn gek op aandacht: 7 tips voor ondernemers

klanten-zijn-gek-op-aandacht-7-tips-voor-b2b-ondernemers

Het grootste geheim van een goede klantrelatie? Tijd en aandacht. Dat ligt zo voor de hand, dat we er te weinig bij stil staan. En dat is jammer, want juist in economisch onzekere tijden moet je alle zeilen bijzetten om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken. En natuurlijk is tijd ook geld, maar tijd die je besteedt aan het geven van aandacht aan klanten verdient je dubbel en dwars terug.

Symbolen in LinkedIn

73 sneetchesSymbolen trekken aandacht, ook al gaat het om een piepklein pictogram. Alweer een paar jaar geleden verschenen er steeds meer profielen op LinkedIn van mensen met een gekleurd sterretje of vinkje achter hun naam. Het was voor mij aanleiding om dit blog te schrijven omdat het me deed denken aan een van mijn favoriete verhalen, het verhaal van de sneetches. 

In vijf stappen naar meer enthousiaste klanten

in-vijf-stappen-naar-meer-leadsHoe ziet jouw bedrijf er over twee of over vijf jaar uit? Behoor je tot de dominante spelers? Of wordt je ingehaald door nieuwe concurrenten uit onverwachte hoek? Veel ondernemers worstelen met deze vragen. ‘Business as usual’ is vaak niet genoeg om te overleven. De digitale ontwikkelingen gaan op volle snelheid door. Welke stappen kan je als een ondernemer zetten om succesvol te zijn en nieuwe klanten aan te trekken? In dit blog zet ik vijf stappen op een rij die helpen om succesvol te zijn.

Scrum jij al?

Scrum is populair. Begin 2014 verscheen alweer de derde druk van “Reflectieve Communicatie Scrum”, een boekje waarin Betteke van Ruler de Scrum-methode omdoopt tot Reflectieve Communicatie Scrum, waarmee de populaire methode ook voor communicatieprojecten kan worden gebruikt.

Communicatieteams gaan de slag met een methode die zijn oorsprong vindt in de softwareontwikkeling. En volgens mij is dat een primeur, wat de digitale ontwikkeling zoal teweeg brengt. Wat is scrum en waarom is het zo populair? Scrum is een flexibele manier om (software) producten te ontwikkelen. De methode is bedacht door Takeuchi en Nonaka, zij publiceerde er voor het eerst over in de Harvard Business Review van 1986. De term Scrum komt uit de rugbysport en is een manier van spelhervatting na een kleine overtreding. De term verwijst maar samenwerking en is een mooie metafoor; samen duwen en trekken om het doel te bereiken en de wedstrijd winnen.

ZET UW BEDRIJF OP DE KAART, STAP IN DE SCHOENEN VAN UW KLANT

In de schoenen van de klant

Ondernemen in het digitale tijdperk, hoe doe je dat? Verkopen is kopen geworden. De klant heeft de regie. Wat wil je klant precies, waar liggen je kansen? Hoe kunt je waarde toevoegen voor de klant? Wanneer je letterlijk in de schoenen van je klant gaat staan, ervaart je wat je leverancier of dienstverlener kunt betekenen. Waarde toevoegen begint met observeren, luisteren en contact maken. Met het beter leren kennen van de klant en het klantgedrag.