Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/vhosts/marcommatters.nl/public_html/plugins/system/gantry/gantry.php on line 406
Symbolen in LinkedIn - Marcom Matters

Symbolen in LinkedIn

73 sneetchesSymbolen trekken aandacht, ook al gaat het om een piepklein pictogram. Alweer een paar jaar geleden verschenen er steeds meer profielen op LinkedIn van mensen met een gekleurd sterretje of vinkje achter hun naam. Het was voor mij aanleiding om dit blog te schrijven omdat het me deed denken aan een van mijn favoriete verhalen, het verhaal van de sneetches. 

Met het vinkje of sterretje trek je even de aandacht, maar of dat in een zakelijk netwerk als LinkedIn iets toevoegt is natuurlijk de vraag. Ik vond het wel een grappig fenomeen en vroeg me af wat de volgende truc wordt om op te vallen in LinkedIn. Voordat ik het verhaal van de Sneetches vertel, wil ik je natuurlijk niet onthouden waar die vinkjes vandaan komen.

Informatie overzichtelijk weergeven
Zoals gezegd, symbolen trekken aandacht en kunnen heel nuttig zijn om informatie overzichtelijk en beter scanbaar weer te geven, zo ook in je LinkedIn-profiel. Met dit in het achterhoofd schreef Jan Willem Alphenaar jaren geleden een blog met als titel: Uitblinken op LinkedIn en adviseerde Erno Hannink ons samenvattingen op te leuken met symbolen. En Donna Serdula schreef een blog met als titel: “LinkedIn Bullets & Symbols, Making Your Profile Shine!” . Wil je zelf met symbolen en bullets aan de slag om je LinkedIn profiel overzichtelijker te maken, dan kun je ook  van recentere data blogs vinden die je uitleggen hoe dit aanpakt. Maar lees, voordat je symbolen gaat gebruiken om een vinkje voor of achter je naam te zetten, eerst het verhaal van de Sneetches.

Opvallen in een overvolle markt
Natuurlijk willen we allemaal opvallen in een overvolle markt als bedrijf, als merk of als persoon. En iedereen doet dat op zijn eigen wijze. Of is er toch sprake van kuddegedrag? De eerste mensen in mijn LinkedIn met het grijze sterretje zie ik als early adopters. Zij pakken het op hun eigen wijze aan. Zij gebruiken dat sterretje al heel lang en hebben hun eigen creativiteit gebruikt om voor de troepen uit te lopen. Zodra een symbool achter je naam commodity wordt hebben zij waarschijnlijk alweer iets nieuws bedacht. Ben benieuwd wat dat zal zijn.

sneetches dont play together

The Sneetches
Het verhaal van de Sneetches, een Amerikaans kinderboek, gaat over een gemeenschap van vogelachtige dieren, die 'Sneetches' worden genoemd. Alle dieren lijken op elkaar, wonen in een gemeenschap samen en vertonen hetzelfde gedrag. Sommige dieren hebben een zichtbaar onderscheidend kenmerk, zij hebben een groene ster op hun gele buik en die hebben de andere Sneetches niet. De Sneetches met een ster op hun buik zijn daar apetrots op. Kijk, ik heb een prachtige groene ster op mijn buik! En ze behandelen de Sneetches zonder ster als tweederangs burgers. En laten hen aan de kant staan. Zonder ster tel je niet mee! De Sneetches zonder ster willen graag mee doen met de Sneetches met een ster, maar krijgen geen kans.

sneetches-machineDe slimme zakenman
Op een dag komt er een slimme zakenman om de hoek kijken, hij heet Sylvester McMonkey McBean. Hij weet raad en heeft een machine ontwikkeld waarmee hij de Sneetches zonder ster voor slechts een paar dollar kan voorzien van een prachtige groene ster op hun buik. En dat willen de sterloze Sneetches maar al te graag, al snel zijn alle Sneetches hetzelfde. Iedereen heeft een mooie groene ster op zijn buik.

De oorspronkelijke Sneetches met een ster op hun buik willen zich opnieuw onderscheiden. Nu is immers niet meer duidelijk dat zij de elite zijn. En ook hiermee weet Sylvester McMonkey McBean raad. Met de 'ster-verwijder-machine' is ook dit voor een paar dollar extra zo geregeld.

Hoe onderscheiden we ons?
Je begrijpt al waar het verhaal naar toe gaat. De Sneetches die flink hebben betaald voor een ster op hun buik, laten deze voor nog meer geld verwijderen om opnieuw deel uit te maken van de elite. Die op hun beurt weer een groene ster laten aanbrengen om zich te onderscheiden.

Moeite doen of betalen om anders te zijn dan alle anderen. Uiteindelijk ontdekken de Sneetches dat het waanzin is. Een vicieuze cirkel. We zijn allemaal Sneetches!

Kuddedieren
Hoe herkenbaar, want ook mensen zijn kuddedieren. We volgen graag de groep en willen erbij horen. Daarom doen we moeite of betalen we graag voor uiterlijke kenmerken om te laten zien dat we erbij horen. En tegelijkertijd willen we ons onderscheiden van de anderen. En doen we moeite of betalen we voor uiterlijke kenmerken om te laten zien dat we anders zijn.

sneetches200Het verhaal van de Sneetches dateert uit 1961 en is van Theodor Seuss Geisel alias Dr. Seuss, een Amerikaanse kinderboekenschrijver, dichter en tekenaar (1904-1991). Een verhaal dat na meer dan 50 jaar nog steeds relevant is. En dat laat maar weer eens zien hoe bijzonder en hoe krachtig verhalen kunnen zijn.

Ben benieuwd wat er na de sterren en vinkjes in LinkedIn verschijnt. Misschien een logo-pictogram of een linkje naar een persoonlijk videoclip? Wat denk jij?

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen