Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/vhosts/marcommatters.nl/public_html/plugins/system/gantry/gantry.php on line 406
5 stappen - Marcom Matters

In 5 stappen naar meer enthousiaste klanten

Klantgericht werken is werken als een vakman, die met plezier werkt en trots is op zijn product of dienst. Vergelijk het met de warme bakker op de hoek, die goed bekend staat en zijn klanten persoonlijk kent. Die weet hoe hij het verschil kan maken met oprechte aandacht voor zijn klanten. En die weet dat alles wat aandacht krijgt groeit.

Marcom Matters helpt ondernemers daarbij met een aanpak die is gebaseerd op vijf stappen. Ontdek welke stappen u kunt ondernemen op weg naar meer enthousiaste klanten en meer omzet. Ook met kleine stapjes en een beperkt budget kunt u grote sprongen vooruit maken.

 

lightbulb 1

STAP 1: Start met ‘Waarom'

Simon Sinek deed onderzoek naar de succesformule van bedrijven die zich blijvend onderscheiden en succesvol zijn en hij kwam tot een eenvoudige conclusie. Mensen en bedrijven die willen inspireren of zelf geïnspireerd willen worden starten met de WAAROM-vraag. Het gaat er niet om wat u doet. Het gaat om waarom u het doet. Het gaat om het bewust of onbewust volgen van de natuurlijke volgorde van wat hij de gouden cirkel noemt, daarin staat WAAROM centraal en volgen daarna het HOE en WAT. En dit is geen optie. Het is biologisch bepaald, want van nature voelt de mens zich verbonden en verbindt zich met mensen die hetzelfde geloven. Succesvolle bedrijven werken daarom van binnen naar buiten, vanuit hun eigen DNA, en starten met WAAROM. Wie dit verankert in de bedrijfscultuur trekt enthousiaste klanten aan die hetzelfde geloven.

 

network

STAP 2: Stel vast wie uw ideale klant is

Marketing draait voor een belangrijk deel om focus. Met hagel schieten op een veel te brede groep potentiële klanten kost erg veel tijd en energie en levert meestal niet het gewenste resultaat. Klanten voelen zich niet aangesproken door algemene boodschappen en informatie. Klanten zijn gericht op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Bij welke klanten wilt u aan tafel zitten? Welke klanten sluiten naadloos aan bij de missie, 'het waarom', van uw bedrijf? Welk probleem lost u voor hen op? Wat is het echte belang voor de klant? Vragen die marketing en sales samen beantwoorden. Zodra u een scherp beeld hebt van de doelgroep(en), kunt u aan de slag om meer inzicht te krijgen in het gedrag van uw (ideale) klant.

 

zoom

Stap 3: Stap in de schoenen van de klant

In het verleden stapte de klant naar een leverancier om productinformatie te verkrijgen. Dat is niet meer zo. Internet zorgt voor een overvloed aan informatie. Een potentiële zakelijke koper heeft gemiddeld al vijf verschillende informatiebronnen geraadpleegd voordat hij in contact komt met een verkoper. Het business-to-business-inkoopproces is complex. Een klantprofiel (buyer persona) uitwerken biedt tal van voordelen. Het dwingt u om in de schoenen van de klant te stappen en de focus te leggen op wat relevant is voor de klant, zijn organisatie en netwerk. De klantreis van zakelijke kopers omvat verschillende stappen en kan lang duren. Meerdere personen beslissen en ieder legt zijn eigen reis af. De contactmomenten op weg naar de aankoop volgen een grillig pad. Laat leads niet verloren gaan. Hoe meer klantinzicht u heeft, hoe beter u kunt aansluiten op de klantreis van uw koper.

 

gears 1

Stap 4: Kies een strategie die bij u past

Uit onderzoek blijkt dat klanten die vertrekken dat vooral doen omdat er te weinig klantcontact is en klanten te weinig aandacht krijgen. Ook zakelijke klanten willen een persoonlijke benadering. Ze willen het gevoel hebben dat ze belangrijk voor u zijn en dat u om ze geeft. Blijven werken vanuit uw hart met een gezonde dosis 'boerenverstand' blijft een succesfactor. Met een klantgerichte marketingaanpak die past bij uw bedrijf en uw team, kunt u een stap vooruit maken. Verwachtingen van klanten overtreffen doet u niet alleen met de afdeling verkoop of marketing maar met het hele bedrijf. Met inzicht in het gedrag van de klant en kennis over de klantreis kunt u bedrijfsprocessen en systemen daarop aanpassen. Taken en verantwoordelijkheden beleggen, medewerkers trainen en voorzien van de juiste tools.

 

chat 1

Stap 5: Weet te verbinden

Internet verbindt niet alleen computers, internet verbindt uw bedrijf, uw medewerkers, uw klanten en uw stakeholders met elkaar. Digitale communicatie en social media zijn een onderdeel van onze samenleving geworden. De meeste van ons kunnen nog geen uur zonder mobieltje. Ook de communicatie met zakelijke klanten verloopt steeds meer via digitale kanalen. Wanneer u zich met uw doelgroep wilt verbinden, moet u daar zijn waar uw doelgroep zich bevindt, dus ook op sociale platforms zoals LinkedIn. U hoeft niet alles te zijn voor iedereen. Een (digital) marketingstrategie geeft u handvatten om ook uw digitale communicatie optimaal te benutten. In de verbinding komen offline en online samen. Iedereen heeft op zijn tijd behoefte aan een schouderklopje of een goed gesprek. We werken tenslotte met mensen. Start conversaties en maak verbinding.

Wilt jij ook in 5 stappen naar meer enthousiaste klanten?

Marcom Matters helpt je graag verder met een aanpak op maat. In de 5 stappen combineren we onze kennis en ervaring van traditionele marketing met nieuwe methoden, zoals internet marketing, social media en social selling. Je krijgt daarmee het beste van twee werelden. Welke stappen wil je graag zetten? Zet direct de eerste stap en maak een afspraak om vrijblijvend verder te praten.

Afspraak maken